TÁMOP 3.2.11.

Uniós támogatásból valósul meg „az Ezerarcú világ – Múltunk értékeinek bemutatása múzeumi eszközökkel, a PIHGY, a kerületi szaktanácsadók, óvodák és általános iskolák együttműködése tanórán kívüli, szabadidős – múzeumi anyaghoz és tevékenységhez köthető programja” a 2011/12-es tanévben.

A PIHGY 23.340.350 forint uniós támogatást nyert a „nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységeinek támogatása” című pályázati kiíráson a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében. A támogatással 26-féle iskolai szabadidős program valósul meg 9 kerületi és 1 veszprémi általános iskolában, óvodában.

A százezres település egyetlen forrásőrző intézményeként kiemelt a XVIII. kerületi Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény helyi identitást erősítő, valamint értékmegőrző és kultúraközvetítő szerepe. Folyamatosan törekszünk bővíteni a látogatóknak, különösen a gyermekcsoportoknak szánt programok kínálatát, egymásra épülő és a településünk hagyományait, történetét felelevenítő színes programokkal. Bizonyos programtípusok kidolgozására, megvalósítására azonban eddig nem volt lehetőségünk.

A 2 óvodai, 3 alsó, 4 felső tagozatos évfolyamnak kínált 2 féléves szakkör, témahét, témanap megtervezésekor a pedagógiai programokba foglalt célkitűzésekre figyelve törekedtünk a kerületi óvónőkkel, tanítókkal és szaktanárokkal való még szorosabb és szélesebb körű együttműködésre. Olyan új típusú tevékenységeket (témahét, speciális igényű tanulókkal való rendszeres foglalkozások) vezethetünk be, amelyek a gyermekek iskolán kívüli kulturális magatartását, helyi kötődését is befolyásolni tudják.

A kreatív környezet, az ismeretek a hagyományostól eltérő tapasztalati, interaktív módon való megszerzésének lehetősége még a nehezebben kezelhető diákokat is inspirálja. A tanulók a tanórán kívül tanulmányozhatják a számukra is mintául szolgáló személységek tevékenységét, lakóhelyük földrajzát, irodalmát, történelmét, mindennapi életét. Elsajátíthatják azokat az ismereteket, gyakorolják azokat az egyéni és közösségi tevékenységeket, amelyek az otthon, a lakóhely, a szülőföld és népei megismeréséhez és megbecsüléséhez, az ezekkel való azonosuláshoz vezetnek. Tapasztalati úton ismerkednek meg a városi élet hagyományaival, jellegzetességeivel, és segíthetik közvetlen környezetük emlékeinek feltárását, illetve ápolását.

A programok emellett a foglalkozásokon résztvevő gyermekek személyiségfejlődésére, művészeti és kreatív képességeiknek kibontakoztatására, hátrányainak kompenzálására is kínálnak lehetőséget. Még intenzívebbé válik a kerületi közgyűjtemény és az iskolák közötti partnerség. A projektben megvalósuló komplex tanulási formák új lehetőségeket jelentenek a tehetséggondozásban és a felzárkóztatásban, múzeumpedagógiai kínálatunk differenciáltabbá válik, és tovább bővül a kihelyezett programsorozatokkal.