A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény és a kerületi általános és középiskolák együttműködése múzeumpedagógiai foglalkozások megtartására
2010.08.01. – 2011.08.31
TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR-2010-0004
Részletes tematika
A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény a 2010/2011-es tanévben öt kerületi iskolával együttműködve valósította meg a Körülöttünk forog a világ – Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot a TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR „Múzeumok Mindenkinek program – Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése” pályázati kiírásban nyertes projekt keretében.
A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi SOFI vettek részt.
A mintegy 100 foglalkozáson közel 1000 diák ismerkedhetett meg a helytörténettel, a régmúlttal.
A gyűjtemény munkatársai korábban is nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy kiállításaikhoz élményszerű múzeumi foglalkozásokat kínáljanak minden korosztály számára. Eddig az aktuális kiállításhoz általában egyfajta, egyetlen alkalomra szóló programot állítottunk össze, bár azt a programra jelentkező diákcsoport életkorának, esetleges speciális igényeinek figyelembe vételével tartalmában, hosszában módosítottuk, finomra hangoltuk. A most megvalósuló fejlesztés segítségével egymáshoz illeszkedő programsorozat, többféle program, foglalkoztató füzetek stb. kidolgozására és megvalósítására nyílt lehetőség.
A program kötelező 5 éves fenntartási időszakában, a 2011-15 között a foglalkozásokon bármely érdeklődő iskola részt vehet.
Általános Ismertető
A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény saját muzeális anyagára építve az általános iskolás korosztály számára háromféle, a pedagógiai programokban szereplő tananyagok elsajátítását segítő foglalkozás-sorozatot dolgozott ki az „Élet a régi-új lakótelepeken” című kiállításhoz. A program kidolgozásában a PIHGY gyűjteményi munkatársai mellett szaktanácsadók, munkaközösség-vezetők, illetve az érintett iskolák egyes pedagógusai is közreműködtek.
A „Körülöttünk forog a világ” 6 alkalmas múzeumióra-sorozaton a 6-7. osztályos tanulók a kiállítás megtekintése mellett játékos foglalkoztató füzetek, fénykép- és dokumentummásolatok, illetve eredeti tárgyak segítségével ismerkedhetnek meg a helytörténeti gyűjtemény munkájával, a múzeum szerepével, a helytörténeti kutatás és a múlt tárgyainak, mint forrásoknak a fontosságával. Nyomozunk fotón, térképészkedünk, sőt még oklevelet is olvasunk egy kis segítséggel. A diákcsoportokkal közösen tervezünk és készítünk tablókiállítást pl. iskolájuk névadójáról.
A „Körülöttünk forog a világ – Élet a lakótelepeken” című tematikus foglalkozások keretében 10-féle programból lehet választani. A tematikus foglalkozásokat 3-8. osztályos diákcsoportoknak ajánljuk.
A „Körülöttünk forog a világ – Élet a lakótelepeken – Másképp” speciális múzeumi foglalkozásokon pedig a speciális igényű (fogyatékkal élő) tanulók számára kínálunk 10-féle programot. Kiállítótermünk és a foglalkoztató egyaránt akadálymentes.
A diákok számos érdekességgel ismerkedhetnek meg. Megelevenedik a telepek története (pl. saját készítésű makettek révén), a gyermekek és régi játékok világa, az oktatás története és eszközei. Régi ruhadarabokat és ezek használatát, pl. a nyakkendőkötés fortélyait, a szövés-fonás, a mosás-vasalás tárgyi emlékeit, eszközeit is megismerhetik, kipróbálhatják. Megszólaltatunk gramofont, szalagos magnót. Kalandozhatnak a szórakozás egyéb formái, tárgyai mellett a konyha világában is: a tartósítástól a fűszertörésen át a habverésig.
A „Körülöttünk forog a világ” program célja, hogy felhívja a gyerekek figyelmét kulturális örökségünk anyagi és szellemi megóvására, a kulturális identitás erősítése mellett környezettudatos szemléletre és egészséges életmódra való nevelés fontosságát hangsúlyozza a vizuális kultúra, a kreativitás fejlesztésével, egyéni gyökerek, emlékek felidézésével, szórakoztató ismeretszerzéssel.
A „Körülöttünk forog a világ” program tematikája a szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület és az életpálya-építési kompetenciaterület fejlesztését is célozza. Az órák tartalmának összeállításánál a NAT Ember és társadalom műveltségterületre előírt fejlesztési feladatokból indulunk ki.
A hangsúlyt az ismeretszerzés forrásai és módszerei, illetve a térben-időben való tájékozódás mellett olyan tartalmi kulcselemekre tesszük, mint a lakóhely múltjával, kulturális és természeti értékeivel, a helyi hagyományokkal való megismerkedés, néhány jól látható jelenség tanulmányozása és értelmezése, változásának nyomon követése, a főbb társadalmi csoportok és kisebbségek kultúrája és látásmódja közötti különbözőségek feltérképezése. Lehetőséget adunk egyes feladatok önálló vagy kiscsoportos feldolgozására, az egyéni tapasztalatok átadásán keresztül való tanulásra, illetve a szerzett információk gyakorlatban való felhasználására is.
A kerületi intézmények számára a foglalkozások ingyenesek. Kiállítótermünk és a foglalkoztató mérete egy időpontban csak egy osztály (max. 35 fő) fogadását teszi lehetővé!